در مورد میزان ثواب زیارت حرم امام رضا (ع) در کلام پیامبر اسلام

زیارت حرم امام رضا در مشهد، یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین مقاصد زیارتی در ایران است. این حرم، شامل صحن‌ها، مساجد، رواق‌ها، ایوان طلا، نقاره‌خانه، سقاخانه و بخش‌های مختلف است. علاوه بر زیبایی های تاریخی و گردشگری اما، از نظر دینی و اعتقادی، زیارت حرم امام رضا در مشهد، جایگاه والا و ارزنده ای دارد. در مورد ثواب زیارت حرم امام رضا در مشهد، مطالب بسیاری نقل شده است که در این مقاله به بررسی کلام پیامبر گرامی اسلام در مورد ثواب زیارت حرم امام رضا (ع) میپردازیم.

در جلسه 148 شرح حدیث عنوان بصری از آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی آمده است:

آنچه كه برای سالك مهم است و از اینها مهم تر است به هزار برابر، از بلند شدن در نماز شب مهم تر است، از گفتن اذكار مهم تر است، از زیارت رفتن به قبور و مشاهد ائمّه علیهم السّلام واجب تر است این است كه فكر خودش را بر اساس قوانین این مكتب در بیاورد. این مهم است. هزار دفعه زیارت امام رضا علیه السّلام بروی. مگر همه نمی روند؟! ثواب می برند. چقدر ثواب می برند؟ چقدر؟

اتفاقاً ایام زیارتی هم هست و اسم مبارك حضرت هم آمد. این ایام زیارتی را رفقا خیلی ارج بدانند. مرحوم آقا (علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی) در همان زمان حیات خودشان من یادم است كه بیست و سوم‌ را ترك نمی‌كردند. حتی من از ایشان می‌شنیدم كه اولیای الهی اسم نمی‌بردند بسیاری از اولیای الهی دیده شده كه از اقصی نقاط دنیا به طریق غیرعادی بیست و سوم را در مشهد حضور پیدا می‌كردند. این‌قدر این مسئله مهم بود. بركات آن حضرت دیگر قابل توصیف نیست. مگر پیغمبر آن قضیه را نفرمودند. مثل اینكه در مفاتیح هم مرحوم آشیخ عباس این قضیه را نوشته‌اند، مرحوم آقا هم آورده‌اند ظاهراً در روح مجرد است‌ كه حضرت می‌فرماید پاره‌ای‌ از تن من در خراسان در طوس دفن می‌شود كسی كه او را زیارت كند خداوند ثواب یك حج مقبول و عمره مقبول می‌دهد. عایشه تعجب می‌كند می‌گوید ثواب یك حج؟ حضرت می‌فرمایند: دو حج، ده حج، بعد می‌فرمایند: ثواب هزار حج مقبول و هزار عمره مقبوله می‌دهد. آن دیگر حرف نمی‌زند و الّا حضرت لابد می‌گفتند یك میلیون. من می‌گویم ده میلیون. دیگر او تا آنجا ایستاد حضرت هم تا همان‌جا دیگر مسئله را نگه داشتند.

این به چه برمی گردد؟ این به مراتب معرفت برمی گردد؛ یكی می رود در آنجا زیارت می كند خدا ثواب یك حج را می دهد، یكی می رود ثواب ده تا می دهد، یكی می رود ثواب صدتا می دهد. آن زیارتی كه مرحوم آقا و آقای سید هاشم حدّاد می كردند از زیارت امام رضا علیه السّلام این همانی است كه دیگر اصلًا یك میلیارد بگوییم، هر چه می خواهیم بگوییم، كه اصلًا آنجا باید بگوییم در تحت حساب نمی آید. آنجا دیگر مسئله ثواب نیست، آنجا دیگر مسئله، مسئله اجر مطرح نمی شود. اینهایی كه تازه پیغمبر فرمودند در جایگاهی است كه به میزان درآید، به حساب بخواهد در بیاید، بخواهد معادلی برای او انسان تصور كند، اینجاست. اما در آن افقی كه آن اولیای الهی و آن افراد به زیارات ائمّه علیه السّلام می روند آنجا دیگر معادلی وجود ندارد، آنجا خود تجلی امام است كه دارد به ملاقات با مقام اشد و مقام اعلی و مقام اقرب می رود. آن مطلب دیگری است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *